همراهی بیمه‌ها با تعرفه‌های درمان در کشاندن مردم به زیر خط فقر

سلامت نیوز:پوشش بیمه ای تمام افراد جامعه ایده آلی است که طی سال ها روی آن مطالعه و برنامه ریزی شده است، اما منابع محدود یا به عبارت دیگر سوء مدیریت در تخصیص منابع باعث شده، دست بسیاری از مردم همچنان از مزایای بیمه کوتاه بماند. به گزارش سلامت نیوز به نقل از جوان ،پوشش بیمه ای تمام افراد جامعه ایده آلی است که طی سال ها روی آن مطالعه و برنامه ریزی شده است، اما منابع محدود یا به عبارت دیگر سوء مدیریت در تخصیص منابع باعث شده، دست بسیاری از مردم همچنان از مزایای بیمه کوتاه بماند. این مسئله در نگاه اول، با گزارشی که محمدرضا نظری مدیرکل زیرساخت و امنیت سازمان بیمه سلامت ایران پنج شنبه گذشته در آیین گرامیداشت هفته بیمه سلامت در بیرجند بیان کرد، تناقضاتی دارد. وی گفت: آمار و ارقام نشان می دهد در حال حاضر ۱۱۰ میلیون نفر در کشور زیر پوشش بیمه هستند، در حالی که جمعیت کشور حدود ۸۰ میلیون نفر است. اطلاعاتی که نظری در اختیار افکار عمومی قرار داده، نشان می دهد بسیاری از افراد جامعه از خدمات دو یا سه سازمان بیمه گر استفاده می کنند. از طرفی با توجه به اینکه تعداد قابل ملاحظه ای از مردم تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند، برخی بیمه شده ها از خدمات بیمه ای تعداد بیشتری از شرکت های بیمه ای بهره می برند. اگرچه این اختلال در ارائه خدمات از نگاه مدیرکل زیرساخت و امنیت سازمان بیمه سلامت ایران ارتباط مستقیمی با موازی کاری شرکت های بیمه گر و نبود اشتراک اطلاعاتی میان آنهاست، با این حال دلایل دیگری نیز در بروز این اشکال مؤثر هستند. شکاف بزرگ میان تعرفه های درمانی و بیمه ای مسئله اول از دید مخاطبان سیستم بیمه و درمان کشور، مسئله تعرفه گذاری است. در این راستا نبود تناسب منطقی میان تعرفه های درمانی وزارت بهداشت و تعرفه های شرکت های بیمه گر یکی از دلایلی است که کار مردم را به داشتن چند دفترچه بیمه کشانده است و مردم و به ویژه اقشار کم درآمد سعی می کنند با این شیوه سقوط خود به زیر خط فقر به واسطه هزینه های درمان را به تأخیر بیندازند. حالا هر چند هم از سوی مسئولان این امر قانون شکنی یا تخلف باشد.یعنی اگر بیمه گذار از هر شرکت ۱۰ یا ۲۰ درصد هزینه کرد درمانی خود را دریافت کند تا حدودی توانسته میان پرداختی خود به سیستم درمان و تأمین بیمه ای این مبلغ تقریباً تعادل ایجاد کند.از سوی دیگر بسیاری از افرادی که در چند شرکت بیمه ای اقدام به بیمه گذاری می کنند، به واسطه بستگان خود استطاعت مالی این کار را دارند. بنابراین برخلاف نظر مسئولان، سودجو، متخلف و کلاهبردار نیستند و حتی خود این افراد نیز از نظمی که به دنبال ایجاد سامانه الکترونیکی خدمات بیمه ای ایجاد می شود، استقبال می کنند. در این رابطه نظری به طرح استحقاق سنجی و حذف همپوشانی های بیمه ای اشاره کرد و گفت: حدف دفترچه بیمه جدی بوده و تا بهمن امسال هدف گذاری شده است. اشتراک اطلاعاتی به جای تعدیل تعرفه ها مدیرکل زیرساخت و امنیت سازمان بیمه سلامت اظهار داشت: چهار سازمان بیمه گر تأمین اجتماعی، بیمه سلامت، خدمات درمانی نیرو های مسلح و کمیته امداد تفاهمنامه همکاری امضا کرده اند تا اطلاعات بیمه شدگان را در اختیار یکدیگر قرار دهند و در نهایت هر فرد از یک دفترچه بیمه و یک سازمان بیمه گر استفاده کند. به گفته وی، طرح نسخه نویسی الکترونیک نیز به صورت پایلوت ۲ هفته گذشته در استان کرمان آغاز و به مرور در سطح کشور و سایر استان ها اجرایی خواهد شد. نظری گفت: خدمات بیمه سلامت، الکترونیکی و هوشمندسازی می شود و برای رسیدن به این مهم نیازمند آنالیز، بررسی و تلفیق آمار هستیم. وی بیان کرد: الکترونیکی شدن خدمات بیمه سلامت تا آنجا اهمیت داشت که سال گذشته معاونت فناوری اطلاعات در سازمان بیمه سلامت تشکیل شد و با راه اندازی این معاونت با هدف الکترونیکی شدن خدمات، مسیر مدیران برای تصمیم گیری های کلان در حوزه بیمه سلامت روشن شود. مدیرکل زیرساخت و امنیت سازمان بیمه سلامت ایران افزود: در حوزه فناوری اطلاعات این سازمان علاقه مند هستیم تا قدرت کارفرمایی و تعامل پذیری خود را افزایش دهیم. وی با تأکید بر اینکه نیازمند آمار، داده و افزایش قدرت کارفرمایی هستیم، گفت: تا زمانی که اطلاعات درستی در ارتباط با خدمات قابل ارائه یا ارائه شده به شهروندان نداشته باشیم با تأخیر می توان تصمیمات لازم را در سطح جامعه اجرا کرد. گفتنی است در مراسم گرامیداشت هفته بیمه سلامت جای خالی خبر افزایش تعرفه های بیمه ای و نزدیک کردن آن ها به تعرفه های درمانی عملی و نه تعرفه های اعلامی از سوی سیستم بهداشت و درمان به شدت مشهود بود.