عواصف

...جمعیتی که مثل آهن محکم می‌باشند و بادهای عواصف آن‌ها را نمی‌لغزاند و از حرب و جنگ ملول نمی‌شوند و بر خدا توکل می‌کنند

عواصف

...جمعیتی که مثل آهن محکم می‌باشند و بادهای عواصف آن‌ها را نمی‌لغزاند و از حرب و جنگ ملول نمی‌شوند و بر خدا توکل می‌کنند

عواصف
نویسندگان





بسم الرب النور
ان‌شاالله قصدم بر این است که در قالب سه پُست، مسئله حجاب و عفاف رو مطرح کنم و به بررسی اجمالی بپردازم.
پُست اول-که همین پُست هست-بررسی اجمالی حجاب در قرآن کریم و روایات می‌باشد.
پُست دوم، مربوط به بررسی حجاب در ایران باستان و همچنین بررسی دیدگاه متفکران غربی در رابطه با حجاب و پوشش خواهد بود.
پُست سوم هم مقداری دلنوشته از این حقیر خواهد بود که ان‌شاالله دلیل تیتر انتخاب شده، تا رسیدن به این پُست مشخص خواهد شد.


حجاب در قرآن:
  • به مؤمنان بگو چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند؛ این برای آنان پاکیزه‌تر است؛ خداوند از آنچه انجام می‌دهید آگاه است!(النور/30)

  • و به زنان با ایمان بگو چشم‌های خود را (از نگاه هوس‌آلود) فروگیرند و دامان خویش را حفظ کنند و زینت خود را -جز آن مقدار که نمایان است- آشکار ننمایند و (اطراف) روسری‌های خود را بر سینه خود افکنند (تا گردن و سینه با آن پوشانده شود) و زینت خود را آشکار نسازند مگر برای شوهرانشان، یا پدرانشان، یا پدر شوهرانشان، یا پسرانشان، یا پسران همسرانشان، یا برادرانشان، یا پسران برادرانشان، یا پسران خواهرانشان، یا زنان هم‌کیششان، یا بردگانشان [=کنیزانشان‌]، یا افراد سفیه که تمایلی به زن ندارند، یا کودکانی که از امور جنسی مربوط به زنان آگاه نیستند؛ و هنگام راه رفتن پاهای خود را به زمین نزنند تا زینت پنهانیشان دانسته شود (و صدای خلخال که برپا دارند به گوش رسد). و همگی بسوی خدا بازگردید ای مؤمنان، تا رستگار شوید!(النور/31)

این آیات به‌روشنی مؤمنان را از نگاه به نامحرمان بازمی‌دارد. البته حکم حرام بودن بر آن نیامده و از لفظ "ذَلِکَ أَزْکَى لَهُمْ" استفاده شده است که استحباب آن را می‌رساند.

در کتاب کیمیای محبت، توصیه‌ای زیبا از شیخ رجبعلی خیاط آمده است. ایشان می‌فرمایند: «چشمت به نامحرم می‌افتد، اگر خوشت نیاید که مریضی!! اما اگر خوشت آمد، فوراً چشمت را ببند و سرت را پایین بینداز و بگو: خدایا! من تو را می‌خواهم، این‌ها چیه، این‌ها دوست داشتنی نیستند، هرچه که نپاید دلبستگی نشاید...»

چهار اثر و برکت مهم فروبستن چشم:
  1. آرام گرفتن دل: امام علی(ع) می‌فرماید: کسی که چشم فروبندد، دلش را صفا داده است.
  2. کشف حقایق: پیامبر اکرم(ص) فرمودند: چشمتان را فروبندید تا عجایبی را ببینید.
  3. شیرینی عبادت: رسول اکرم(ص) می‌فرمایند: مسلمان چشم خود را از زن نامحرم نمی‌بندد مگر آن‌که خداوند شیرینی عبادتش را در دل او ایجاد می‌کند.
  4. گرفتار عذاب الهی نشدن: رسول خدا(ص) می‌فرمایند: کسی که چشمش را از حرام پر کند، خداوند روز قیامت چشمش را از آتش پر خواهد کرد، مگر آن‌که توبه کند و برگردد.

راهکارهای کنترل چشم:

  1. خداباوری: اعتقاد به اینکه عالم محضر خداست و ریز و درشت اعمالمان تحت نظر خداوند است.
  2. توجه به آثار فروبستن چشم: در بالا اشاره شد.
  3. پرهیز از عوامل تحریک‌زا: دوری از تخیلات تحریک کننده، عدم دیدن فیلم و عکس‌های مبتذل و...
  4. دقت در دوست‌یابی: امام علی(ع) می‌فرمایند: از معاشرت با مردم فاسد بپرهیز؛ طبیعت تو، ناخودآگاه ناپاکی را از طبع آن‌ها سرقت می‌کند.
  5. ازدواج


  • ای همسران پیامبر! شما همچون یکی از زنان معمولی نیستید اگر تقوا پیشه کنید؛ پس به گونه‌ای هوس‌انگیز سخن نگویید که بیماردلان در شما طمع کنند، و سخن شایسته بگویید!(الأحزاب/32)


  • و در خانه‌های خود بمانید، و همچون دوران جاهلیت نخستین (در میان مردم) ظاهر نشوید، و نماز را برپا دارید، و زکات را بپردازید، و خدا و رسولش را اطاعت کنید؛ خداوند فقط می‌خواهد پلیدی و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.(الأحزاب/33)


  • ای کسانی که ایمان آورده‌اید! در خانه‌های پیامبر داخل نشوید مگر به شما برای صرف غذا اجازه داده شود، در حالی که (قبل از موعد نیایید و) در انتظار وقت غذا ننشینید؛ اما هنگامی که دعوت شدید داخل شوید؛ و وقتی غذا خوردید پراکنده شوید، و (بعد از صرف غذا) به بحث و صحبت ننشینید؛ این عمل، پیامبر را ناراحت می‌نماید، ولی از شما شرم می‌کند (و چیزی نمی‌گوید)؛ اما خداوند از (بیان) حق شرم ندارد! و هنگامی که چیزی از وسایل زندگی را (بعنوان عاریت) از آنان [= همسران پیامبر] می‌خواهید، از پشت پرده بخواهید؛ این کار برای پاکی دل‌های شما و آن‌ها بهتر است! و شما حق ندارید رسول خدا را آزار دهید، و نه هرگز همسران او را بعد از او به همسری خود درآورید که این کار نزد خدا بزرگ است!(الأحزاب/53)


  • ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: «جلباب‌ها [= روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این‌کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است؛ (و اگر تاکنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است.(الأحزاب/59)


ای زن به تو از فاطمه اینگونه خطاب است
ارزنده‌ترین زینت زن حفظ حجاب است
فرمان خدا، قول نبی، نصّ کتاب است
از بهرخدا افضل طاعات، حجاب است


پایان پُست اول


مطالب مرتبط:

نظرات  (۴)

سلام.لینک شدید

(ارسال شده در شنبه 8 تیر 1392 09:15 ق.ظ)
پاسخ:
علیکم السلام
ممنون
شما هم لینک شدید
فقط میشه به نوشته هات خندییییییییید..
فکر نمیکنی دیگه وقت این حرفای تاریخ مصرف گذشته تموم شده..

(ارسال شده در شنبه 8 تیر 1392 09:38 ق.ظ)
پاسخ:
تمسخر کار سفیهان است.

این‌ها تماماً حرف‌های قرآن کریم و روایات هستند. اگر از نظر شما تاریخ مصرفشان گذشته، نظر شخصی شماست و می‌توانید به روشن (بخوانید: کوته) فکر بودن خودتون افتخار کنید.
سلام یه جند ساعاتی هر چی وبلاگ و سایت از ابزارهای وبگذر استفاده میکردن ، به یه سایت دیگه می رفتن.
چه امنیت و پشتیبانی داره این سایت وبگذر که راحت هک میشه.
سایت رو به امان خدا ول کردن رفتن.

(ارسال شده در شنبه 8 تیر 1392 06:51 ب.ظ)
پاسخ:
علیکم السلام
نمی‌دونم چطور شده
http://hayauni.ir/articles/1392/04/08/index.html:id=373

(ارسال شده در شنبه 8 تیر 1392 07:26 ب.ظ)
پاسخ:
زیبا بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی